km.: Gyöngyösi Levente – csembaló
BDZ Quintet
Berán Gábor, Lajhó Barbara, Kusz Viktória, Kószás Ágnes, Bangó Norbert
Budapest Saxophone Quartet
Szepesi Bence, Puskás Levente, Tószegi Bernát, Horváth Marcell
Corpus Harsona Kvartett
Sütő András, Pálinkás Péter, Stürzenbaum Róbert, Galla Ákos
Vezényel és a darabhoz karmesteri magyarázatot fűz: Hollerung Gábor
A fúga művészete egy korszak betetőzése, egyben egy sok évszázad alatt
született kollektív tudás összefoglalása. A többszólamú európai zene első
mintegy 400 évének legfontosabb vezérelve a szép és énekelhető szólamok
egyenrangúsága volt. Legbonyolultabb formájává a fúga vált, amelyben a
szólamok egymást követve, azonos zenei anyaggal „kergették” egymást. A
zenei szerkesztésmód ennek köszöntheti a nevét is. Bach ebben a művében
a fúga és az ellenpontos szerkesztés szinte minden esetét megmutatta, írt
egy-, két-, sőt háromtémás fúgát, írt kánonokat, amelyekben a dallamoknak
tükörben megfordult változatát is hallhatjuk, sőt a dallamot akár visszafelé is.
Annak titkát, hogy a mű legbonyolultabb tétele miért maradt befejezetlenül,
inkább csak sejthetjük, mint tudjuk; de mindenesetre amire lehet, még fény
derül ezen a hangversenyen.