Csajkovszkij: Rómeó és Júlia – nyitányfantázia Devienne: e-moll fuvolaverseny Nr. 7 Csajkovszkij: 1. g-moll szimfónia
Közreműködik: Béres Ottó – fuvola Savaria Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Madaras Gergely
Csajkovszkij: Rómeó és Júlia – nyitányfantázia
Pjotr Iljics Csajkovszkij (1840-1893) a Rómeó és Júlia nyitányfantáziát William Shakespeare azonos című műve alapján 1869-ben írta, majd 1870-ben és 1880-ban átdolgozta. A művet először 1870. március 16-án Moszkvában az Orosz Zenei Társaság előadásán Nyikolaj Rubinstein vezényelte. A bemutatón a befejezés még gyászinduló volt, Csajkovszkij ezen utóbb változtatott: vigasztaló kicsengéssel, a szerelem földöntúli hatalmának sejtetésével zárta le a kompozíciót. A zene nem követi pontosan Shakespeare tragédiájának cselekményét, csupán költői lényegét ragadja meg. A bevezetés a dráma sötét hátterét vázolja, majd Rómeó szerelme bontakozik ki, fájdalmasan és reménytelenül. A zenei alapgondolat – a két ellenséges család kíméletlen harca – izgatott, feszült hangulatú előkészítés után jut kifejezésre. Az indulat végül valóságos harcban, öldöklésben robban ki. Mikor végre elcsendesedik, Júlia megkapó gyengédségű dallama hangzik fel. A leány érzelmének gazdagsága és fiatalságának minden ereje is kevés ahhoz, hogy a külvilág kegyetlenségével szembeszállhasson, a szerelem elvész a gyilkos összecsapásban. Az utolsó csatazaj heves robaját a halál csendje váltja fel. A zárásként felcsendülő, éteri tisztaságú dallam a halál mellett a szerelem örökkévalóságát is jelképezi.
versenymű zenekari szólistával
Mindig felemelő érzés, amikor a Savaria Szimfonikus Zenekar tagjai közül kiválasztott szólistát hallhatunk egy versenymű előadásakor. A zenekar és a közönség számára különleges alkalom, a szólistának pedig rendkívül izgalmas lehetőség a hazai közönség és a zenekari társak előtt megmutatni tudását: virtuozitását, hangszerének mesteri kezelését, gazdag, érzékeny zenei kifejezőképességét, művészi világát.
Csajkovszkij: 1. g-moll szimfónia
Csajkovszkij az 1. szimfóniát (“Téli álmodozás”, op. 13.) Moszkvában írta, 1866-ban, amikor az akkor mindössze 26 éves zeneszerző az újonnan nyílt moszkvai konzervatórium zeneelmélet tanára lett. A szimfónia alcímét az I. tétel fantázianevéről kapta. A művön érezhető Mendelssohn és Schumann hatása, de emellett természetesen zenei nyelvezete erősen kötődik az orosz népzenéhez és az orosz kortársakhoz. I. Álmok egy téli utazásról – Allegro tranquillo, II. A vigasztalanság földje. A ködök földje – Adagio cantabile ma non tanto, III. Scherzo. Allegro scherzando giocoso, IV. Finale. Andante lugubre – Allegro maestoso.
A 60 perces angol nyelvű túrák mindennap háromszor (13:30, 15:00, 16:30) indulnak. Időszakosan olasz, francia, spanyol, német és magyar nyelvű túrák is elérhetőek.
Jegyár: 9000 Ft
Próbák ideje alatt a nézőtér nem látogatható. Előadások idején az épületlátogatás szünetel.
Van a Bajza utca sarkán egy kis palota. A józsefvárosi Nagytemplom utcai bérházban pedig izgatott a készülődés. Pünkösdi Kató színinövendék a Csókos asszony címszerepét játssza. Ünneplik őt meg eljegyzését Dorozsmay Pista zeneszerzővel. A vőlegény azonban átmulatja az éjszakát, zálogba csapja a jegygyűrűket, és megszökik Rica Macával. A botrányos megcsalatás után érkezik Tarpataky báró, a híres mecénás. Katónak pedig dönteni kell: palota és gazdagság, csillogással kecsegtető siker vagy a szegényes bérházban eltöltött élet boldogságra vágyakozva. Zerkovitz Béla egyik legnépszerűbb, örökzöld, operettje csupa humor, szenvedély, szerelem, színház a békebeli Pestről, amikor olyan slágerek csendülnek fel többek között, mint az Asszonykám, adj egy kis kimenőt, az Éjjel az omnibusz tetején, a Gyere, te nímand, a Mi, muzsikus lelkek, valamint a műfaj és a darab emblematikus dala, a Van a Bajza utca sarkán... kezdetű sláger.