A Tariqa és a Meybahar zenéje nemcsak a különböző zenei stílusok fúziója, hanem a kultúrák közötti párbeszéd eszköze is. Koncertjeik során a közönség nem csupán hallgató, hanem aktív résztvevővé válik, átélve a zene transzcendens erejét, amely képes közelebb hozni különböző kultúrából érkező embereket. A két zenekar a koncert végén közösen is zenélni fog.
TARIQA
A marokkói gnawa transz, az arab szakrális zene, a jazz és a magyar népzene találkozása tradicionális alapokon.
A Tariqa együttes zenéje organikus és egyedülálló fúzió, ahol a marokkói gnawa és a magyar népzene találkozása új zenei világot teremt. Said Tichi, aki a marokkói Szahara szülötte, magával hozta a gnawa transz rituálék lüktető ritmusait, az arab makámok miszkus dallamait és a chaabi pezsdítő energiáját. Bede Péter és Kovács Ferenc a jazz és a magyar népzene mesterei, akik a saját stílusuk gazdagságával járulnak hozzá e zenei alkímia sikeréhez. Mészáros Ádám és Halmos András, számos formáció tapasztalt zenészei, az afrobeat és az improvizáció avato gyakorlói, további színeket adnak e zenei kaleidoszkópnak.
A Tariqa magával ragadó koncertjei rituális élmények, ahol a közönség nem csupán hallgató, hanem résztvevővé válik. Napjaink izolációjában egyre nagyobb szükség van az ilyen transzcendens közösségi élményekre, amelyek kollekv gyógyulást hozhatnak. Nincs két egyforma koncert, minden előadás új és megismételhetetlen utazás. Ahogy William Burroughs fogalmazo, a gnawa „a világ legrégebbi, 4000 éves rock’n’rollja”, és e hagyomány új formában kel életre a Tariqa művészetében.
MEYBAHAR
A Meybahar zenekar a görög és magyar kultúra találkozásából született, amikor Marilia Pilti és Kopcsik Márton Kréta szigetén először találkozott. Különleges hangszereikkel – a görög szantúrral és a hegedűvel – gyorsan egymásra találtak, és megálmodták azt a zenei világot, amely ma a Meybahar. Zenéjükben az égei-tengeri és kis-ázsiai kultúrák zenei gyökereit ötvözik a keleti modális zenei örökséggel és a modern muzsikával. A formációhoz csatlakozott Radisz Afrodité énekével és Bordás Zoltán ütőhangszereivel, így dalaik görög, örmény, török és magyar nyelven is megszólalnak.
A zenekar öt sikeres önálló estet rendezett a Fonó Budai Zeneházban, ahol olyan világszínvonalú előadókkal dolgoztak együtt, mint Ross Daly, Haig Yazdjian és Martha Mavroidi. Lukács Miklós cimbalomművész meghívására felléptek a Magyar Zene Házában, ahol Sokratis Sinopoulos görög líraművésszel és Miklóssal közösen adtak nagysikerű koncertet. Meghívásukra csatlakozott hozzájuk a hazai jazzélet kiemelkedő előadói közül Juhász Gábor és Dresch Mihály is.
Bővebb infó
MEYBAHAR
Első bemutatkozó lemezük, az "Abyss" (Fonó, 2019) a nemzetközi Balkan World Music Charts szerint a legjobb világzenei albumok közé tartozik. Ezt követően megjelent "Afousis" (Fonó, 2023) című single-jük és az ehhez készült videóklip már új hangzásvilágot mutat be, egy Kassos szigetéről származó népi ballada átdolgozásával.
Frissen megjelent nagylemezük, a "Meybahar" (Fonó, 2024) nagy érdeklődést váltott ki a hazai és nemzetközi zenei színtéren. Az albumon tíz szám hallható, hagyományos görög népzenei átdolgozásokkal és többségében saját szerzeményekkel. A lemez központi témája az élet nehézségein való túllendülés gondolata és érzelemvilága. Külön érdekesség az "Adama me to teri sou" ("A szeretted mellett") című szám, amelyet Marilia és Márton Martha Mavroidi énekesnővel és Giorgos Ventourisszal közösen írtak egy nemzetközi együttműködés keretében.
A zenekar tagjai: - Marilia Pilti – görög szantúr, ének - Kopcsik Márton – hegedű, zengőhúros brácsa - Radisz Afrodité – ének, zil - Bordás Zoltán – ütőhangszerek - Buzás Attila – tamburabőgő
TARIQUA
A marokkói Said Tichi nevéhez fűződik a gnawa zene szélesebb körben való bemutatása Magyarországon. A gnawa, szülőhelyén Marokkóban a rabszolgák és leszármazottaik kultúrájának a része, és szorosan kapcsolódik gyógyító szertartásaikhoz. A Gnawa a fekete-afrikai és az arab kultúra keveredésének metszéspontján alakult ki, jellemzője a gyorsuló és fokozódó, erős érzelmi hatást kiváltó összete ritmika és a különleges basszus-lant, a guembri használata. Ennek az egyedülálló és gazdag ritmikának köszönhetően a gnawa több jelentős rock, jazz, és elektronikus zenészre volt hatással világszerte (pl. a Rolling Stones, Led Zeppelin, Jimi Hendrix, Bonobo, James Holden, Floating Points, Biosphere, Santana, Ornee Coleman, Pharoah Sanders, vagy Archie Shepp).
Said Tichi 1998 óta él Magyarországon és van jelen a hazai és európai világzenei életben. A jazz és a népzene zene jól ismert kreatív zenészeivel dolgozik együ, rendszeres fellépője világzenei feszváloknak világszerte.
Bede Péter azon kevesek egyike, aki a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz Tanszakán diplomája megszerzése után népzenészként folytatta tanulmányait mesterképzésen. A Tariqa mellett zenél többek közö a Párniczky Quartet, a Fanfara Complexa, a Szigony és Balogh Kálmán Gypsy Cimbalom Bandben, Bognár Szilvia együttesében, a Zűrös Bandában, a Rendhagyó Prímástalálkozó és a Hungarian Folk Embassy együttesekben.
Kovács Ferenc napjaink egyik legsokoldalúbb hegedű és trombitaművésze. Néhány együttes, melyben hosszabb időn át hallhattuk játékát (a teljesség igénye nélkül): LGT, 180-as Csoport, Zorán, Dresch Quartet, Balogh Kálmán Gypsy Cimbalom Band, Magony, Szentpéteri Csilla, Djabe, Presser Gábor együttesei, Budapest Ragtime Band. Olyan nemzetközi nagyságokkal készített lemezeket, mint Roscoe Mitchell, Archie Schepp, Hamid Drake, Hack & Hackshaw, vagy Steve Hackett
Mészáros Ádám: Erik Sumo Band, Jü, The Mabon Dawud Republic, Péterfy Bori Love Band, Qiyan, stb
Halmos András: Jü, Gadó Gábor Quintet, Kampec Dolores, Zanzinger, Santa Diver, The Mabon Dawud Republic, Ágoston Béla zenekarai, Bajdázó, stb. …
"A Tariqa igazi koncertzenekar zeneművész tagokkal, főleg, ha Tichi szárnyalóan gyönyörű trubadúr bariton énekhangját tekintjük. A hatalmas hangulat mellett a szakralitás, a transz és végül a zenével folytatott meditáció is jelen volt a koncerten, aminek kötetlen hangulata a zene felszabadító erejét hirdette." Végső Zoltán, Ritmus és Hang …
"Tariqa’s new album is a musical breakthrough. Bartók, Coltrane, and the late Ali Farka Toure would all likely relate to their music. Blessed and possessed by the powerful spirits that inhabit the Euro-Asian-African crossroads that shaped and continue to shape our destiny - Tariqa swings and rocks hard to a warm universal musical embrace." Darrell Jónsson
INKÁBB Élő Népzene a TARIQA zenéje, mintsem jazz, vagy világzene. Biomusic hasonlattal élve, ez a lemez egy Oázis a magyar CD-kiadás sivatagában, ahol már annak lepanto korszakáról beszélhetünk. Vegyék. Miért? Egzotikus, táncolható, örömmel hallgatható. Miről énekelhet Said Tichi, a Chalaban együttes vezetője, aki most kisebb csapatával a Gnawa slusra tanít minket? Meg nem fejthetem, de annyira hiteles, mint a Zuboly rap-je az osztrák közönségnek. Marokkói vénák, verőerek dobolják ki a világ dolgait - immár i születe szövegekkel. Said dallamai Afrikaiak, egy basszusgitár szerű hangszeren kíséri magát; ez a Guembri és énekel.
TUAREGEBB Ez a zene nem jöhete volna létre a sivatagban. Olyan, mint egy népzenei lemez, amiben van dob. Mondjuk az jó, hogy nincs benne scratch. A dobháérből kiderül, 2011-ben járunk, az égbolt tele van repülőkkel, és ha a Bermuda háromszögben lennénk, akkor anno Viktor László felszáll Casablanca-n, és simán leszáll Budapesten. Az idő-járása nem számít. Donnie Darkó is elalszik és jobb esetben egy ilyen légcsavar zúgásszerű dobolás találja el, mint egy hajtómű. A szólisták fantaszkusak, de ha nem játszanak, kiderül milyen színes a „drum and bass” viszony is. Ennek a folyamatos érzetét a keverés nem tudta megoldani.
"MAGYARAB A lemez címe Kárpátia Érintés, talán azért, mert Said Tichi itt él Budapesten családjával. Részévé vált a VÁROS zenei életének és olyan társakkal zenél, akik már barátaivá váltak. A nyolc számból a Pásztorosban hallhatjuk a magyar zenei réteget. A magyar előadói csapat - Kovács Ferenc – hegedű, trombita, Dresch Mihály – furulya, szaxofon, Halmos András – dob, Lukács Miklós – cimbalom, i a legerősebb. Said remekel." Ágoston Béla jazzma.hu