A 10. születésnapon kétnapos ünnepi rendezvénysorozattal várjuk a közönséget, köztük azt a több ezer érdeklődőt, akik az elmúlt években már oly sokszor meggyőződtek a hangszer és az orgonaművészet sokszínűségéről.
Az eseménysorozatot a 2009 óta népszerű Orgona-sztorik újabb epizódja nyitja május 21-én este. Utána, éjjel 11-től a Frank Zappa-projekt várja azokat, akik számára a komolyzenén kívül is létezik élet az orgonán.
A május 22-i, vasárnapi hangverseny-program délután 3-kor, egyórás koncertekkel kezdődik: Bachot, Bachot és még több Bachot játszik Elekes Zsuzsanna és Pétery Dóra. Fél 5-kor Gárdonyi Zoltánra emlékezik fia, Gárdonyi Zsolt és unokája, Gárdonyi Dániel a Cantabile Regensburg közreműködésével. 6-kor a magyar zenéé a hangszer: Szathmáry Zsigmond és Szabó Balázs Lisztet, Kodályt, Bartókot játszik – népszerű műveket, saját átiratban. Este 8-kor ünnepi finálé koronázza meg a napot: a párizsi Notre-Dame két világhírű orgonistája, Olivier Latry és Philippe Lefevbre játszik.
Nem lenne teljes az ünnep, ha a rendezők megfeledkeznének a gyerekekről. Vasárnap délelőtt 10-kor gyerekeknek szervez OrgonaExpedíciót Fassang László Liszt-díjas művész, a Müpa orgonaprogramjainak szerkesztője, akinek szakértő közreműködésével épült meg annak idején a nagyszerű hangszer. 11-kor Mészöly Ágnes erre az alkalomra írt mesejátéka, A királynő álma várja a gyerekeket a Fesztivál Színházban. A vasárnapi Cifra Palota is az orgonáról szól majd és délután is számos ingyenes kísérőprogram színesíti az ünnepi programot.
Különleges alkalom, hogy a világ talán legismertebb katedrálisának, az orgonamuzsika fellegvárának számító párizsi Notre-Dame két címzetes orgonistája egyazon hangversenyen játsszon, sőt együtt hódoljon az orgonamuzsika nagy hagyományokra visszatekintő, különleges képzettséget és készségeket igénylő improvizációs gyakorlatának. Az 1949-ben született Philippe Lefevbre és a nála tizenhárom évvel fiatalabb Olivier Latry 1985-ben kapta meg a világ egyik legrangosabb orgonista tisztségének tartott állást, a legendás Pierre Cochereau halála után. Talán kevesen tudják, hogy a francia orgonisták családfája hasonló a mi Bartók-Thomán-Liszt-vonalunkhoz. A koncerten fellépő orgonaművészek szakmai értelemben César Franck egyenes ági leszármazottai - de a szál akár Salieriig, Beethovenig is visszavezethető -, hiszen Franck osztályából került ki Widor és Vierne, utóbbi mintegy négy évtizedig dolgozott a már említett Cochereau elődjeként a Notre-Dame-ban. Az elhangzó művek szerzői is kapcsolatban állnak ezzel a nagy családdal.
A négy címzetes orgonista foglalkoztatásának gyakorlata a 18. századra vezethető vissza, arra az időre, amikor a francia barokk orgonazene egyik legfényesebb csillaga és nagy különce, a francia orgonazene ezernyi színárnyalatát felvonultató különleges este nyitányát jegyző Louis Marchand is alkotott. Ő volt az, aki XIV. Lajos bántó megjegyzésére - miszerint a keze nem tökéletes - a Napkirály fülére tett megjegyzéssel feleselt.
Marchand: Grand dialogue
Duruflé: Prelúdium, Adagio és variációk a Veni creator himnuszra
C. Franck: a-moll korál
Duruflé: Négy motetta vegyeskarra alternatim orgona-improvizációval
Thierry Escaich: Cinq versets sur Victimae Paschali Laudes
Improvizáció
Rendező: Müpa