Program


I. KÁRPÁT-MEDENCEI KOMOLYZENEI FESZTIVÁL – ZÁRÓ HANGVERSENY
5

I. KÁRPÁT-MEDENCEI KOMOLYZENEI FESZTIVÁL – ZÁRÓ HANGVERSENY

Bartók Bélát, Kodály Zoltánt és a náluk egy évtizeddel fiatalabb Lajtha Lászlót a franciák a 20. század első felében „a három nagy magyarnak” nevezték. Mindegyik mesterre jellemző, hogy munkássága három területen is kimagasló: zeneszerzők, népzenekutatók és jeles pedagógusok is voltak. E koncerten egy-egy olyan darabjuk csendük fel, amely szorosan köthető valamely történelmi tragédiánkhoz, sorsfordulónkhoz: a trianoni békediktátumhoz és a II.  több

Nincs aktuális előadás

Ön egy múltbeli eseményre keresett. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

Utolsó előadás dátuma: 2021. október 4. hétfő, 19:30

AZ I. KÁRPÁT-MEDENCEI KOMOLYZENEI FESZTIVÁL – ZÁRÓ HANGVERSENY

Művészetek Háza (3530, Miskolc, Rákóczi Ferenc utca 5.)

Műsor:

Lajtha László: In Memoriam Op.35.

Kodály Zoltán: Psalmus Hungaricus Op.13.

SZÜNET

Bartók Béla: Concerto Sz.116

Előadók:

Brickner Szabolcs (tenor)

Miskolci Szimfonikus Zenekar 

Debreceni Kodály Kórus

vezényel: Antal Mátyás

Bartók Bélát, Kodály Zoltánt és a náluk egy évtizeddel fiatalabb Lajtha Lászlót a franciák a 20. század első felében „a három nagy magyarnak” nevezték. Mindegyik mesterre jellemző, hogy munkássága három területen is kimagasló: zeneszerzők, népzenekutatók és jeles pedagógusok is voltak. E koncerten egy-egy olyan darabjuk csendük fel, amely szorosan köthető valamely történelmi tragédiánkhoz, sorsfordulónkhoz: a trianoni békediktátumhoz és a II. világháborúhoz. 

Lajtha László életművében hat olyan kompozíció is van, amely közvetlenül reagál a II. világháborút megelőző politikai döntésekre, illetve a háború tragikumára. Ezt az is magyarázza, hogy e nagy mester 22 éves korától, éppen induló pályája legelején, hazaszeretetétől vezérelve, több mint 4 éven át harcolt az I. világháborúban tüzértisztként, illetve felderítőként. Valójában sohasem tudta kiheverni az ekkor szerzett lelki sebeket, ezért különösen érzékenyen érintette, amikor alig néhány évtized múltán látta megismétlődni a történelmet. Az 1941-ben komponált In memoriam című „szimfonikus darab” (ez Lajtha műfaji megjelölése) az újabb nagy öldöklés addigi és későbbi áldozatait siratja el, egyetlen, nagyszabású tételben. 1941 volt Teleki Pál, Magyarország miniszterelnöke öngyilkosságának éve is; e megrázó mű keletkezése így talán ezzel is összefüggésbe hozható. A szándékosan befejetlen című (főként névtelen halottak nagy tömegének emléket állító) In memoriam már 1942-ben elhangzott Londonban, majd 1945 májusában éppen ezt a művet dirigálta Ferencsik János a II. világháború utáni első bemutatóként. 

Kodály Psalmus Hungaricusa, a magyar zenetörténet egyik legtökéletesebb remekműve 55. zsoltár címmel hangzott el az 1923-as bemutatón, Dohnányi Ernő vezényletével. Pest, Buda és Óbuda egyesítésének, azaz Budapest székesfőváros megszületésének 50 éves évfordulójára íródott, tenor szólóra, énekkara és zenekarra. A szövegre, azaz a Kecskeméti Végh Mihálytól származó, a zeneműnél közel négyszáz évvel korábbi zsoltárparafrázisra maga Kodály talált rá, címe: „Könyörgés hamis atyafiak ellen. Vigasztalódás Istenben.” A rondó formában, klasszikusan arányos szerkezettel megírt, ugyanakkor páratlan drámai erejű darab a trianoni békediktátum után három évvel a magyar közönség számára egyszerre jelentette az igazságtalanság miatti elkeseredettség kimondását és az istenhitbe való belekapaszkodás lehetőségét.       

Bartók öttételes zenekari Concertója 1943-ban, Amerikában született, Serge Koussevitzky, a Bostoni Szimfonikusok vezető karmestere megrendelésére, aki a következő év végén be is mutatta a darabot. Hosszú, hallgatással teli évek után ez volt az első mű, amelyet a nagybeteg Bartók komponált. Az öttételes mű címadásáról Bartók maga írja: „E szimfónia-szerű zenekari műnek a címét az egyes hangszerek vagy hangszercsoportok koncertáló vagy szólisztikus jellegű kezelésmódja magyarázza.” A szerző az egyes tételeknek címet adott: Introduzione, azaz bevezetés, Giuoco delle coppie, azaz a párok játéka, Elegia (fájdalommal teli gyászzene), Intermezzo interrotto, azaz félbeszakított közjáték (ebben a tételben szólal meg a Szép vagy, gyönyörű vagy, Magyarország kezdetű operett-betétdal – az érzelmes dallam felidézését Bartók mélységes honvágya kifejezésének tartják), végül: Finale.  Ez az utolsó tétel hihetetlen életerőt, élni akarást, optimizmust közvetít, egyúttal – valamiféle hatalmas, táncos népünnepélyként – a népek testvérré válásának bartóki eszméjét is megjeleníti a II. világháború kataklizmája idején.

A fesztivál művészeti vezetője: Bonnyai Apolka zongoraművész

RENDEZŐ: Kárpát-medencei Komolyzenei Fesztivál

TÁMOGATÓ: Emberi Erőforrások Minisztériuma

Ajánlatunk


Egy vagyonos üzletember hirdetést ad fel: néhai üzlettársa fiát keresi, szeretné tisztességesen, rengeteg pénzzel megjutalmazni. Billy bejelentkezik, mint jogos örökös, azonban rá kell jönnie, hogy személyazonosságát nehezebb bizonyítani, mint hitte. Mert egyre több „Billy” érkezik a hirdetésre…

A Rumini a mai magyar meseirodalom egyik sztárszerzőjének, Berg Juditnak a legismertebb műve, melyet évről-évre több ezer magyar gyerek olvas kötelező irodalomként az alsó tagozatban.

Ajánló


A Monte Cristo grófja egy igazi, nagy ívű, romantikus musical Dumas regénye alapján. Szerelem, intrika, bosszú, szenvedély Szomor György dalaival,…

Dubrovay László Faust, az elkárhozott című táncdrámájának ősbemutatója a Müpában valósult meg 2016-ban, a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében. A Goethe…

A Jazz Side Story első kiadása 2018-ban egymást követően kétszer megtöltötte a Fesztivál Színházat. Szőke Nikoletta, Gájer Bálint és zenésztársaik…

Figyelem! A vásárlási időkorlát hamarosan lejár!
becsült lejárati idő:
00:00

tétel a kosárban

összesen:


Lejárt a vásárlási időkorlát! Kérjük, állítsa össze a kosarát újra!




Vásárlói tájékoztatóÁltalános szerződési feltételek | Kapcsolat